الجمعة، 27 نوفمبر 2009

افرحـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوا

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخوتى واحبائى

جميعا لكم منى السلام
واهنئكم با لعيد واهنى كل احبابكم

اهنى كل حزين...واترجاه يفرح ..وان ينسى اليوم الحزن... حاول ..و ربنا هايساعدك ويفرح قلبك

اهنى كل فقير لان اليوم الناس لبعضها ...ودا اهم سمه فى عيدنا السعيد

اهنى كل غنى واقوله الغنى غنى النفس وافتكر انك تضحك فى وش كل من تتصدق عليه
لان المثل بيقول لاقينى ولا تغدينى

اهنى كل حبيب وحبيبه...ويارب تفضل ايامكم كلها حب

اهنى كل مريض....واتمناله من كل قلبى الشفاء وربنا معاك ويعطيك جزاء الصابرين

اهنى كل متغرب وربنا يعيدك سالما لاهلك وحبايبك

اهنى كل اب و ام بولادهم...وكل اخ باخواته ....وكل جار بجيرانه....
وكل صاحب باصحابه..كل زوج وزوجه بشريك حياته...
وكل ابن باسرته اللى ربته واحتضنته
وكل يتيم بمن تولى امره ورعى ربنا فيه


كل المسلمين النهارده ...
ربنا يسعدكم ويهنيكم ويحقق امانيكم ويرضيكم

كل الحجاج النهارده....ترجعولنا بالسلامه بعد مغفرة الذنوب بالحج المبرور

اخواتى اللى ربنا انعم عليهم بالصحه والمال : ........
....ابحثوا عن كل وحيد وهنوه على العيد... بل ادعوه للغداء معك فى بيتك او بيته
صدقونى هما ساعتين... بس هاتاخدوا ثواب سنتين

...ابحثوا عن كل مسن انقطع عمره واصبح وحيدا مجهدا
واطعموه بفمه... وتاكد ان الله لن يضيع اجرك... وسيطعمك الشهد بالجنه باذن الله

ويارب يارب يا رب
ماتسيئش امة الاسلام
فرّحها ... اجمعها... قوّيها... انصرها ...
ارفع رايتها ....راية لا اله الا الله محمد رسول الله
صلى الله عليه وسلم

الأربعاء، 18 نوفمبر 2009

يلا نعــــــــــلى الهـمه ...ونحـــــــاول نوصـل للقــــــــــــــــــــــمه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

احبا ئى... واخواتى...وابنا ئى

سبقنى الى الخير اخى العزيز طارق (( المهاجر الى الله ))
فقد كنت اتيه بامر الله الى تقديم موضوع عن العشر الاوائل من زى الحجه
ولكن سبقـنى الخير كما قلت الاستاذ طارق
وامرنى ان انقله هـنا فى مدونتى ولست صانعه لهذا الخير
وسبقـنى الى الحب فى الله ولست الا متمنياه بكل قلبى
فهيا نسبح فى بحر المعلومات
ونسبح فى بحر الحب الالهى
ونسبح فى بحرالحب فى الله لاخواتنا واخواننا فى الايمان
وهذا هو موضوع اخى العزيز طارق



ياللا نعللى الهمة عشان نبقى من اصحاب القمة


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته:
اقتربت العشرايام من شهر ذى الحجة واصبح يفصلنا عنها سويعات قليلة فهل استعدينا لهم
من فضل الله تعالى على عباده أن جعل لهم مواسم للطاعات، يستكثرون فيها من العمل الصالح، ويتنافسون فيما بقربهم إلى ربهم، والسعيد من اغتنم تلك المواسم، ولم يجعلها تمر عليه مروراً عابراً. ومن هذه المواسم الفاضلة عشر ذي الحجة، وهي أيام شهد لها الرسول بأنها أفضل أيام الدنيا، وحث على العمل الصالح فيها؛ بل إن الله تعالى أقسم بها، وهذا وحده يكفيها شرفاً وفضلاً، إذ العظيم لا يقسم إلا بعظيم.



قال الله تعالى :


{وَالْفَجْرِ (1)وَلَيَالٍ عَشْرٍ (2)وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ (3)وَاللَّيْلِ إِذَا يَسْرِ (4)هَلْ فِي ذَلِكَ قَسَمٌ لِّذِي حِجْرٍ (5)}


[الفجر:1-5]،




عن ابن عباس عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال «ما العمل في أيام أفضل منها في هذه، قالوا ولا الجهاد؟ قال ولا الجهاد، إلا رجل خرج يخاطر بنفسه وماله فلم يرجع بشيء» البخاري .




وهذا يستدعي من العبد أن يجتهد فيها، ويكثر من الأعمال الصالحة، وأن يحسن استقبالها واغتنامها

......................
يعنى من الاخر كده هما عشر ايام مش بتكرروا غير مرة واحده فى السنه ، وتخيلوا بقى ان اى عمل صالح فى الايام المفترجة دى بيبقى افضل عند الله من انك تخرج تجاهد فى سبيله الا قط عندما تضحى بمالك وبروحك فى سبيله ولا تعود بشىء منهما ، يعنى تروح ومترجعش هو ده بس العمل المفضل على اى عمل اخر فى الايام العشرة دى .
شوفتوا فضل ربنا كبير قوى علينا ازاى ، يعنى انت وانت قاعد فى بيتكم تحت التكييف ممكن قوى تعمل حاجة تكون افضل من بذل الجهد فى سبيل الله .
زى الاستغفار ، زى الحمد والشكر لله، زى الحوقلة او التكبير او التهليل .
حاجات بسيطة لها فوائد عظيمة فى اى وقت كان فمابالنا بقى بالايام العشرة دى .
بس احنا المفروض همتنا تبقى اعلى من كده ، ماهو بردو مهما كانت الاذكار دى لها فوائد عظيمة بس هيه لوحدها مش كفاية
عشان كده لازم نكون اصحاب همة عاليه .
وعشان كده بردو انا بقترح برنامج نتعاهد اننا ان شاء الله ننفذه قدر استطاعتنا فى الايام العشرة الجميلة دى .

البرنامج اسمه
عللى الهمة عشان تكون من اصحاب القمة
شروط البرنامج
الوصول للقمة فى الاسلام امر سهل وبسيط ومش محتاج للتعقيد ، يكفى اخلاص النية وديمومة العمل ومش مهم بعد كده هوه قليل وللا كتير، ليه بقى لان ربنا سبحانه وتعالى يحب العمل الدائم ولو قليل عن العمل المتقطع ولو كثير .
يبقى اول حاجة اخلاص النية وتجديدها
تانى حاجة تنويع النية وتعديدها ، يعنى انوى فى قريرة نسك انك لما بتعمل عمل صالح بتعمله عشان ترضى الله ، عشان تساع مسلم اخ لك فى الله ، عشان تمنع معصية ممكن تحصل وهكذا
تالت حاجة العزيمة ، مهم قوى يكون عندك عزيمة وارادة وتصميم انك تحقق لنفسك منزلة عند الله سبحانه وتعالى ، وفى ذلك فليتنافس المتنافسون .

نييجى بقى للبرنامج نفسه
البرنامج الزمنى للعشرة ايام بسيط وظريف وطعم ولذيذ ومش محتاج لوقت كتير ولا لمجهود كبير

1- الصيام ، انت فى بيتك ومش بتحج ولا بتحارب وللا حاجة يعنى فيها ايه لو صومت العشرة ايام دى
عشر تيام هيعدوا هوا ، ومش هيرجعوا تانى الا فى السنة اللى جاية ويا عالم مين هيبقى عايش ومين هايبقى مات . وياعالم لو عشنا حتى للسنة الى جاية هنبقى بنفس الصحة والحيوية دى وللا هيبقى نفسنا نصوم العشر تيام ومش قادرين ونندم وقتها على اللى فات
طب ليه نعرض نفسنا للندم بقى ما الموضوع فى ايدينا اهو ومش هانموت من الصيا م( محدش بيموت من الصيام ).
......................
2- ختم القرآ الكريم ، كلنا يعرف طبعا ان القرآن الكريم مكون من تلاتين جزء ، يعنى لو كل يوم قرأنا تلات اجزاء يبقى هنختم القرآن ان شاء الله فى العشرة ايام دى . يبقى اول حاجة ختم القرآن الكريم ، ومش كروته بقى خليك حلو عشان احبك ، اقرأ بتدبر وتمعن ، المسالة دى هتاخد منك وقت قد ايه ، بالظبط كده لو قريت تلات اجزاء بتدبر وتمعن هياخد منك ساعه ونصف وبالكتير خالص ساعتين ، من اربع وعشرين ساعة يابلاش ، وطبعا انا مش محتاج ولا بصدد انى اقولكم فضل قرأة القران فى اى يوم تانى فمابال الايام العشرة بقى، وبعدين المفروض ان المسلم يختم القران مرة كل تلات ايام ولو مقدرش يبقى مرة كل عشرة ايام ولو مقدرش يبقى مرة كل تلاتين يوم ولو مقدرش مايفوتش عليك اربعين يوم من غير ماتكون ختمته مرة ، يعنى مسموح لك انك تختمة مرة كل اربعين يوم .
........................
3- الحديث الشريف ، هوة فيه يا جماعة مالنا كده مهملين فى دراسة وتعلم الحديث الشريف ، انتو مش عارفين فضل دارس الحديث ومتعلمه ومكانته عند المولى سبحانه وتعالى عظيمة قد ايه ، ومش عارفين كمان ان الحديث الشريف مهم قوى لحياتنا لانه هوه اللى بينور طريقنا ، لانه شارح للقرآن الكريم وموضح لما فيه من معانى واحكام ودرر وكنوز اعجازية . ومن غير الحديث الشريف مش هانقدر نفهم القرآن خالص .
الحديث الشريف اكتر من مليوووووووون حديث بكتير قوى ، انا طبعا مش باقولك فى خلال العشرة ايام دول احفظ المليون وادرسهم وتبحر فيهم ، لاء كفاية عليك قوى الاربعين النووية ، ليه بالذات اختارت لك الاربعين النووية ، ايوه قلتى ليه
شوف ياسيدى كتاب الاربعين النووية للإمام محيي الدين أبي زكريا يحيى بن شرف النووي رحمه الله نقدمها للقراء ولطلبة العلم في كل مكان لنفاستها وجمعها للكثير من خصال الخير، ففيها من أحاديث الجهاد والزهد والآداب التي يجب أن يتخلق بها المسلم، وكل حديث منها قاعدة عظيمة. عرفت بقى ، كل حديث عبارة عن قاعدة دينية فقهية من قواعد هذا الدين ، والحق يقال فان الامام النووى رحمه الله بذل جهدا خارقا لجمع وتصنيف هذه الدرر النبوية النووية . ليقدمها لنا غضة طرية .
كل يوم احفظ خمس احاديث وادرسهم كويس هياخدوا منك وقت قد ايه هما بالكتير خالص تلات ساعات ولو كترت شوية يبقى تلات ساعات ونص ، مش بيضيعهم دول قدام مبارة لكرة القدم او فيلم او مسلسل او قدام النت وعلى فكرة لو قدرت تعملها وتحفظ الربعين النووية وتبقى طليق فيهم دراسة وعلما يمكن الشيخ ابو اسحق الحوينى يخليك تقول خطبة الجمعة فى مسجد شيخ الاسلام بن تيمية عندنا فى كفر الشيخ وياسلاااااااام بقى تبقى عشرة على عشرة لو قدرت تحفظ عمدة الاحكام بالمرة ، وده عبارة عن تلتمييت حديث بس ، .يبقى تلات ساعات ونص للحديث مع ساعتين للقرآن الكريم يبقوا خمس ساعات ونص وبس يابلاش. بنضيع اكتر منهم قدام النت .
.........................................
4-بعد كده بقى مفيش هاتخد وقت ، انت كل يوم هتطلع صدقة على حسب مقدرتك ،
وبعدين تلزم الاذكار طول الايام العشرة دى ومن اهم الاذكار اللى عايزك تلزمهم اذكار الاستغفار ، ياااااااااااااه ، اسئلو مجرب يا اخونا ، انا عن نفسى والله العظيم حياتى اتحسنت كتيييييييييير قوى بعد مابقيت الزم الاستغفار ، وانا فى القطر او فى الباص او فى العربية او فى التاكسى وانا ماشى فى الشارع او قبل النوم او بعد النوم او فى وقت او على اى هيئة وباى لفظ سواء كنت متوضى وللا لاء ، صدقونى والله بدات احس فعلا برضا ربنا عليا وبحلاوة الحياة بعد ما لزمت الاستغفار .
وخير لفظ للاستغفار هو دعاء سيد الاستغفار
( اللهم انت ربى لا اله الا انت ، خلقتنى وانا عبدك ، وانا على عهدك ووعدك ماستطعت ، اعوذ بك من شر ما صنعت وابوء لك بنعمتك على وابوء بذنبى فاغفر لى فانه لا يغفر الذنوب الا انت )
دعاء بسيط وسهل وممكن تكرره على لسانك وترطب بيه على قلبك كل يوم اكتر من خمسمية مرة (500) يعنى خمسة فى عين العدو وجنبها صفرين على اليمين مش الشمال هاه لو مش هاتقدر يبقى مش شرط بلفظ سيد الاستغفار يكفى( اللهم اغفر لى ) او (استغفر الله) وكده يعنى ، بس انا عارف انك هاتقدر على الاقل تقول ( اللهم لا اله الا انت استغفرك واتوب اليك ) على الاقل خالص 200 مرة فى اليوم ، طب ماتزعلش كفاية 100 مرة ومش اقل من كده بقى امال فين العزيمة .
........................
بس كده خلص البرنامج هنركز فى الاربع نقط دى وبس ومش مهم اى حاجة تانية دلوقت واللى شايف فى نفسة القدرة على انه يعمل اكتر من كده يبقى تمام قوى وربنا يبارك فيه ويعزه لكن ماتعملش اقل من كده .
1- الصيام ، 2- ختم القرآن ، 3- حفظ ودراسة الاربعين النووية ، 4- صدقة سر ميسرة كل يوم مع لزوم الاستغفار .
وعلى فكرة الاربعين النووية متوفر بسعر زهيد جدا فى المكتبات الاسلامية المنتشرة فى كل مكان مع الشروح الخاصة به ،وانصح ان تقتنوه بشرح الشيخ العلامة بن عثيمين رحمه الله.
نتواعد ونتعاهد ان ان شاء الله نكون على قلب رجل واحد فى تنفيذ البرنامج السهل ده على قدر المستطاع ، واننا نتنافس فى تنفيذه على قدر المستطاع ، وان شاء الله ربنا يلمس بقلوبنا الاخلاص فهيكرمنا ان شاء الله واللى شايفنه انه ممكن يكون صعب دلوقتى بمجرد ما نبدأ فيه ونسأل الله المعونة هنلاقيه سهل قوى وهنبقى مش عايزيين نبطله .
واتفرج على نفسك بقى بعد العشر ايام دول لما يخلصوا وتكون نفذت البرناج البسيط ده ، هتلاقى نفسك باذن الله انسان تانى خالص ومقبل على الحياه بايجابية وفاعلية المسلم .
وفى النهاية ياريت لو تعيدوا نشر هذا البوست فى مدوناتكم لينتشر الهدف منه و لتعم الفائدة وكمان هتبقى فى ميزان حسناتك ا ن شاء الله.
اراكم بعد العشرة ايام ان شاء الله .
تحياتى
اخيكم: طارق


الخميس، 12 نوفمبر 2009

شكر وامتنـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخواتى وحبايبى والمجتمع والناس
طبعا ببدأ بالشكر لكل من اقدم وتشجع وجاوب على التاج بسرعه
ولم يتخازل ولم يتقاعس ولم يهرب ولم ..ولم ..ولم ..ولم

اشكر والله فى المقدمه...ودى كانت المفاجأه((الست ام بقلـــــــــظ ))
لان الست ام بقلظ دى ستوته صغننه وعندها بيبى صغير صغير قد النونو..ومابيخليهاش ياعينى تنام
ورغم ذلك جريت بسرعه وجاوبت على التاج وكانت اول من جاوبه وبكل صدق


واشكر ابنتى جارة القمر
اللى جاوبت ياعينى فى مكان تانى
وكانت زعلانه خالص ورغم انى طمنتها ...برضه رجعت نقلته هنا تانى
وبرضه جاوبت بسرعه جدا....اشكرها قوى قوى


واشكر احمد صاحب مدونة اسماء واحلام
ولو انى زعلانه منه لانه اعتذر عن اسئله كتير وبالتالى لم يحقق التاج هدفه معاه
ولكنى اشكره ...لانه كدا بيوضح انه عايش فى عالم القطط والشعر بس
ولا يعرف ان يتحدث عن نفسه الا بطريقته الخاصه
وعلى هذا الاساس
انا كنت بفكر ..بفكر يعنى انى اجوزه واحده قريبتى
بس خلاص بقى شكله كدا وجد من تتحادث معه بلغته هو
اما انا فا هاخلع..هههههههههههههههههههههههه


اما من اشكرها واقبلها واحييها واضرب لها تعظيم سلام
فهى الحبيبه والقريبه ((فكرتى من الزمان ده ))
انها مثال على الايجابيه والصراحه والصدق مع النفس
لم تعتذر عن سؤال
ولم تخشى من اى اجابه ولم تتجمل مع اى اجابه
انها صادقه مع نفسها ومع الاخرين
بشكرها واشد على يدها
واتمنى لها التوفيق والسعاده


ومن ناحية الناس اللى لسه ماجاوبوش او مش هايجاوبوا
فانا مش زعلانه ولا هاقول اسمهم زى ماكنت بهدد ولا حاجه
لان انا اكتشفت
ان اللى مش عايز يقول عن نفسه حاجه ..مابيقولش
ويبقى كدا التاج مالوش لازمه
لكن الناس الرغايه اللى زى حالاتى مابيخبوش حاجه
بيبقوا واضحين حتى من غير تاج ولا كسروله حتى
مثلا مثلا...انا شفت اسم بوست جديد عند (( بــــــــــــــــــدراوى))اسمه اعترافات ربع قرن
والله الراجل ده ما محتاج لا تاج ولا محتاج صولجان
الراجل ده محتاج صقـفه كبيره جدا جدا
لانه راجل واضح ومميز وبالبلدى كدا جدع
وانا من هنا ببعتله كل الشكر والتقدير
ودى تانى مره يحصل منى اعجاب لحضرته
المره الاولى ...لما كان بيكلم عن الدعوه للاخرين بظهر الغيب
وانا نوهت عن فكرته فى مدونتى
وجه وشكرنى ودلوقتى رغم انه واضح
برضه جه وجاوب على التاج بكل صدق
مش عارفه اودى اعجابى بيه فين
ولا هانوصل مع بعض لاايه
هههههههههههههههههههههههههههههههههههه


كمان ابنى المحترم جدا جدا
حماده عفشه
والله هو غايب بقاله فتره
بس بعد ماجاوب على التاج انا عرفت هو مختفى ليه !!!!!!!!!!!!!!
عموما اشكره واتمنى له السعاده من كل قلبى وعقلى وتفكيرى


كمان اشكر اختى الحبيبه روفى
اول من تكلمت
بجد انسانه مهذبه الى ابعد الحدود
لم تعتذر ولكنها سيده فاضله واقعيه اهدتنى كل ما اريد ان اعرفه عنها فى صورة (هديه) منها
وقد تقبلت الهديه وانا سعيده بيها قوى


واشكر الانسان ((الغير معرف ))اللى جه وزارنى لاول مره
ورغم ذلك جاوب على التاج...ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
لانه ودى اجابه فرحتنى قوى قوى
لانه قال عن التاج اسئلته مميزه ومريحه
بصراحه انا فرحت بالكلمه دى وهو بيوصف التاج
لانى فعلا كنت بحط الاسئله وكأ نى قاعده مع اى حد اعرفه فى انتريه بيتنا ...يعنى قعده ظريفه لطيفه معانا كوبيتين شاى وبنرغى مع بعض اصحاب احباب وممكن نروح نقـف فى البلكونه ونتفرج على الرايح والجاى
ماحستش ابدا ان الاسئله صعبه او فيها احراج لحد


كمان اشكر اليس فى بلاد العجائب
ومش عارفه انا فهمتها ولا لآ
بس فهمت انها مش هاتجاوب لانها بتحس بانها حره طالما لا احد يعرف عنها اى حاجه
ولانها بتتكلم براحتها طول ماهى غريبه فى وسط غرباء
يعنى هى لغاية دلوقتى بتشعر بالغربه بينا وبينها
وطبعا دى حاجه اشكرها عليها لانها وضحت موقفها
وكان ممكن بسهولها ماتردش عليا لكنى من الان اعلن انها زى بنتى برضه وهانبقى اصحاب برضه
لانى احترمت فيها رايها الجاد واللى بتقوله عن اقتناع
وليحيا الحب بين الغرباء
دا كله ..دا لو كنت فهمت قصدها صح يعنى



اختى وبنتى ....أ ينـــــــاس
منتظره منك كلام كتير بينى وبينك
لانى قلقانه عليكى ...وكونك ماتقدريش تكملى التاج دا معناه انك فعلا تعبانه
بس مش تعب جسدى ..دا تعب من نوع تانى
ياريت افهم
لانى مش فاهمه اى حاجه

اخى المهاجر الى الله
منتظره اجابتك
لانى زرتك ولم اجد الاجابه

اختى الحبيبه مونليزا
انا بفرح بمجيك عندى
بس هافرح اكتر لو قدرت نقرب لبعض اكتر


اخى مدحت مصطفى
نورتنى وياريت تكرر الزياره
واشكرك على كلامك عنى


اخى طارق سليم
نورتنى واشكرك على وصف التاج بانه غير سطحى
يعنى نقدر نقول انه مكتوب والله من الدور التانى ...وعمرى ماطلعت السطح
هههههههههههههههههههههههههههه
بجد اشكرك لان وصفك اسعدنى واعطانى الصفه الحقيقيه فعلا لما اردت ان يكون التاج عليه


همس الاحباب
طب جاوبه علشان همس واختها



ابنى ثنــــــــــــــــــــــــدر
غيرك قال انه سهل وممتع كمان
عموما منتظره الاجابه...
ودا تانى تاج اهديهولك ...ولا تجاوبه



وبكدا
اكون عملت اللى عليا
وننتقل الى موضوع اخر
وشكرا


السبت، 7 نوفمبر 2009

تـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاج المحبــــــــــــــــــــــــــــــــــة


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مش عارفه اكتب ايه
وخصوصا انى زعلانه قوى
وانا طبعى وحش قوى قوى
لما بحس حد بيبعد ببعد انا كمان
ولما احس حد بينسى... بتناسى كمان وكمان

اوعوا تفتكروا ان دا طبع وحش
ابدا....
كل قصدى من كدا ..انى اكون خفيفه على اللى اعرفهم ويعرفونى
انى ماكنش زنانه...
اعرف ان كل الناس عندها مشغوليات .....بتلهيها حتى عن نفسها
اعرف الدنيا مابتسبش حد فى حاله

ورغم انى كنت ...والحمد لله...مريضه جدا
بس برضه كنت ببقى فى السرير... واقعد افكر فيكم

وسئلت نفسى كتير:
هو انا اعرف ايه؟ ..عن اى حد من ولادى واصحابى هنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولقيت نفسى بجاوب:
مابعرفش حاجه غير اسمهم...ويمكن يكون اسم المدونه كمان ..مش الاسم الحقيقى

طيب ايه بيشغلهم ؟.....وبيعملوا ايه فى حياتهم
ولا اعرف
طيب ايه مبادؤهم او تفكيرهم او...او....او....او...
وهكذا لقيت نفسى بعيده عنهم بقدر ماهما بعيد عنى

ياترى هما كمان بعيد عن بعض كدا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ولقيت نفسى رحت بخيالى الى لقاء مفتوح مع اصدقائى هنا وقعدت اتعرف عليهم
واتكلم فى كل حاجه وكنت سعيده جدا باللقاء الخيالى دا

ووجدت ان اهديكم خيالى لتشاركونى حبكم
فما فكرت فيكم الا من احساسى بقربكم
فقلبى يتذكركم ... فهل انا فى ذاكرتكم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هل ممكن ؟ ان تعتبروا ما اهديكم هو تاج المحبه منى اليكم ...والى كل من تهدوه اليه

واتمنى ان كل من يعرفنى او يحبنى او ليا عنده اى قدر من المعزّه ان يجيب عليه
وخصوصا اللى عارفين نفسهم كويس قوى هما بالنسبالى ايه....

بس ممكن ااقول بعض احرف من اول الاسامى
زى مثلا: أ ..ث..ح...خ..ر..م..ط..ف..ب..ص..ي..ف..ل................والله متهيئلى كل حروف الابجديه

وطبعا الكلام للبنات والستات والشباب.....مين يقول هات
ولكنه طبعا بصيغة المذكر لان دا طبعا لغة القرءان
وكمان مش بطلب اى اسماء صريحه...الا لمن يريد...ولكن كل شخصيه ليها حرية التعرف عن نفسها
لان اللى بيهمنى الشخصيه الجوانيه المستخبيه..... وليس اسم او عنوان



انت مين بقى؟

عندك كام سنه؟

هل انت متزوج ؟ وهل عندك اولاد؟

دراستك ايه؟

كم طولك...وما لونك...

هل تمارس عملا بشهادتك ام عمل حر وماهو

ماهى مدة عملك اليوميه

ماذا تفعل بوقت فراغك

هل لديك هوايات....وهل تمارسها

هل تشعر برضا ربنا عنك ؟

هل تحب؟...ومن بقلبك الان؟

لو لم تجد من تحب ....فماذا ستفعل؟

عندما تكون فى موقف اتخاذ القرار..تخالف الجماعه.. ام تشرك معك الاخرين ؟

هل تتعامل بواقعيه؟

ماهو الشيء الذى فعلته وندمت عليه طول عمرك ؟

هل تصارح غيرك بالحقيقه ؟ ام ام تقول له مايريد سماعه؟

صف انسان يمكن ان تحبه عمرك كله

متى يقسوقلبك ؟
ومتى يقسو لسانك؟

من هو اول من قلت له احبك؟

هل يمكن ان تحب احد من المدونين؟
وهل يمكن ان يكون شريك حياتك؟

ماذا تعنى لك المرأة او الرجل؟

فى زمن البحث عن الماده ..عن ماذا تبحث انت ؟

متى تعرف انك تحب ؟

ماهى الشخصيه التى اثرت بحياتك ؟

هل يوجد من تراه سعيدا فى الدنيا ولماذا ؟

سياره وسائق ووقت متاح ....تذهب الى اين ؟ ولمن ؟ بالترتيب
ام تفضل ان تكون وحيدا

ماهى درجة صراحتك ؟
وماهى المواقف التى يمكن ان تكذب فيها ؟

هل يتغير الحب بعد الزواج؟

فيما تفكر الان ؟

لو لم تعيش بمدينتك؟؟؟فاى مدينه اخرى تفضلها

من اول من ياتى ببالك لتحكى له اسرارك؟

من تريد ان يكون دائما بجوارك ؟

من هو الد اعدائك؟

ومن هو صديقك

ماهى صفات شريك العمر؟

لو الدنيا كلها زيك....لمن تقول هذه العباره ؟

ماذا تكره فى الدنيا ؟
وماذا تحب

كيف تواجه مايضايقك
وماذا تفعل عند المفاجآت

لو معاك فلوس اكثر مما تتخيل...فماذا ستفعل بها

هل الفقر يصنع حبا؟؟
وماذا لو وجد الحب فى زمن الفقر المادى؟

ماهى اقسى صدمه تعرضت لها حتى وقتنا هذا
وماذا كان رد فعلك
وهل تعلمت منها شيء
هل انت على استعداد لتلقى صدمات اخرى؟؟

هل تصدق كل ماتقرا عن الاخرين
كيف ترد على من لاتصدقه

اذا احببت انسان ما ...هل تصرح له بحبك ؟
وماذا تفعل لو لم يتجاوب معك؟
هل تؤمن بالمثل القائل:انا احب فانا اعيش

ماهى القضايا التى تشغل بالك؟

هل تستطيع تحقيق كل احلامك
هل تمتلك طموحا...وماهو؟
كيف ستحقق طموحك...ام سيبقى حلما فقط!!!!!!!!!!

ماهى علاقتك بالدنيا
ماهى علاقتك بالموت

لو لك اختيار زمن تعيش به....فماهوذلك الزمن ؟ ولماذا ؟


هل يمكن ان ارا ك وانت غائب؟؟؟؟؟؟؟

ماذا ترى فى نفسك مميزا عن الاخرين؟

من اذا اقترب منك ...هربت منه بعيدا؟

من تقول له : قرب منى قرب ...ياقلبى يا متغرب

ماذا تريد ان تقوم به قبل ان تموت




مارايك فى اسئلتى؟؟؟ وبدون مجامله

هل نسيت سؤال كان هاما بالنسبة لك؟

هل استطعت تغطية شخصيتك
مع ملاحظة انى ماليش فى الكوره..........هههههههههه

من يهمك ان يجاوب على هذه الاسئله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


ملحوظه مهمه جدا
كل اللى عارف انى بحبه....ومش هايجاوب على التاج ...هو حر
المره الجايه الاجابه اجباريه وبالاسم ...وفى احراج كمان

وقد اعذر من سئل واترجى